söndag, oktober 05, 2008

Mycket kan hända på en vecka...

För en vecka sedan satt jag här och bloggade lite om den jobbångesten man har på söndagar om man har jobb. Helger brukar ofta vara lugna och sköna, men på söndagseftermiddagarna springer timmarna iväg och snart är det dags för jobb igen. Denna vecka "drabbar" även detta mig! I morgon har jag ett jobb att gå till. Är lite nervös och kommer nog att ha svårt att sova i natt...
I går träffade jag rektorn på min nya skola och jag fick se mitt schema, och det verkar bra. Frågade lite om varför jobbet helt plötsligt blev ledigt och fick veta att den förra läraren inte kommit överens med eleverna. Hm... Vet ju att högstadieelever kan vara ganska kräsna och de gör det inte alltid lätt för en, men lyckas jag skapa en liknande relation som jag fick med mina förra elever så ska det inte vara några problem. Var det något som mina "barn" tyckte var bra med mig så var det just att jag var lätt att komma överens med. Får se hur det går vid första mötet i morgon...

Gårdagskvällen var riktigt rolig! Baby shower hos Cissi, för Jenny. När jag har sagt till folk att jag ska på baby shower säger de: "bebisdusch?" Jag har inte haft någon förklaring på varför det heter så, bara att det är en fest för det kommande barnet, men igår berättade Cissi anledningen. Tydligen så är det en gammal tradition från Amerika (tror jag). I de fattiga delarna där man inte hade så mycket pengar hade man fest för den blivande mamman och "duschade" henne i tips och råd inför det nya livet med en bebis, typ...;)

Vi välkomnades av Cissi, vi var 27 stycken, och alla fick en tallrik till mat. Inte enda anledningen dock... På fem av tallrikarnas baksida fanns en ängel, och alla som fått en sådan skulle hålla tal till Jenny någon gång under kvällen. Jag fick ingen. Skönt... Skrev ett fint litet brev till Jenny i stället(det gjorde iofs alla...) där jag uttryckte mina tankar.

Efter detta blev det mat. Vilken mat sen! Bröd, ost, skinkainlindad brie, köttbullar, klyftpotatis, melon, pastasallader, sallad, avocado, köttfärsgratäng, kucklingklubbor, olika såser, tzatiki (min favvo) och mycket mer. Allt var jättegott och jag försökte verkligen smaka på allt, men han bli proppmätt innan... Skit också!

Maten avnjöts i tre olika rum, fyra olika bord, och efter maten var det dags att aktivera sig. Alla hade tagit med sig ett kort på sig själv från då man var liten och sedan skulle man gissa vem som var vem. Då jag inte kände någos nästan så gav jag upp ganska snart och gissade bara... Vinnare blev Fanny som vann ett av Cissis egengjorda halsband. Vilket pris! Därefter blev det desertbord, med massor av olika efterrätter; kladdkaka, tårta, fromager mm. Maten under kvällen var verkligen jättego'!
Presenter fick ju den blivande mamman med. Vi var 26 (tror jag) som lagt 100kr var till ett presentkort på Babyproffsen, alltså 2600:-, napp och napphållare, söta kiss- och bajsstrumpor, haklapp, uppfostringsbok, stickade koftor och strumpor, nalle och glass. Glassen var från mig. Har hört att Jenny är kär i Ben&Jerryglass, så det var klart att hon skulle ha ett sånt paket. Kanske var det fler saker som hon fick, men jag minns inte det tyvär.






Strax innan jag gick hem fick vi se ett bildspel från då Jenny var liten. Jättekul att se. Ska också försöka mig på att göra något liknande till någon viss stora dag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

tack för presenterna igår..glassen e ju guld värd ska du veta...bästa jag vet. du bilden på mig va lite läskig..näsblod å allt mitt i festen..nä när man e gravid får man räkna med allt...
tack igen..puss å kram

Anonym sa...

Hej Ak... Skoj att läsa din blogg... Skriv oftare.. :) Lycka till i morgon på nya jobbet. Själv har jag bara två veckor kvar här. Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen sedan. Men det märks. Vi hörs snart. Pussen