torsdag, oktober 02, 2008

Compartment syndrom

Jaha, idag har jag varit hos sjukgymnasten. Han har klämt på mina ben på alla möjliga sätt, och konstaterade att jag drabbats av Compartment syndrom. Enligt http://www.netdoktor.se/ kan man beskriva det så här:


"Kroniskt compartmentsyndrom innebär i korthet att en muskelgrupp omgiven av en stram muskelhinna i samband med långvarig träning svullnar så mycket att den inte riktigt ryms innanför muskelhinnan. Om man inte kan anpassa träningen så att besvären försvinner finns möjligheten att operera".


Operation inte är det första man gör, utan jag ska träna på andra sätt för att undvika att belasta de muskler som krånglar så mycket som möjligt. Jag ska i stället cykla, styrketräna och springa på löpband med våtväst, alltså i vatten! Det sista låter ju jättekul! Ska träffa sjukgymnasten igen på tisdag morgon för att gå igenom lite träning som kan passa mig. Känns tråkigt att inte kunna gå ut och gå som jag vill, samtidigt som jag är glad att mina problem har blivit tagna på allvar och att jag nu ska börja träna för att bli av med smärtan.


Annars har jag idag varit med Johan på sjukhuset för att lämna in skor som han ska ha när han tar av gipset om två veckor ungefär. Måste tydligen läggas till någon stödsula. Jag har också varit och handlat lite, samt varit förbi Cissi på en blixtvisit för att lämna min del till Jennys present som hon ska få på baby showern på lördag. Blev ingen vägning idag, blir i stället på lördag kl 10.

0 kommentarer: